Wprawdzie pasty do zębów używamy każdego dnia, to wybór jej konkretnego rodzaju bywa przypadkowy. Podczas zakupów często kierujemy się nie szczegółowym zastosowaniem, lecz ceną lub wyglądem opakowania. Czasem po prostu kojarzymy nazwę producenta, zapewne dzięki intensywnym przekazom reklamowym, więc zaczynamy używać wyrobów danej marki. Co warto wiedzieć o najbardziej rozpoznawalnych firmach tworzących pasty do zębów? Pora się przekonać.
Z wizytą u największych producentów pasty do zębów
Podczas odwiedzin w gabinecie stomatologicznym lekarze mogą zalecać używanie past danego rodzaju, np. o działaniu przeciwbakteryjnym lub tych dostosowanych do czyszczenia wrażliwych zębów. Pacjenci zazwyczaj sięgają po tubki past uniwersalnych, które łatwo kupić w każdym sklepie lub dobrze zaopatrzonej drogerii. To skuteczne produkty, spełniające w pełni podstawowe zadania higieniczne. Do najpopularniejszych marek, znanych na całym świecie, należy m.in. Colgate, Signal, Blend-A-Med. Wyrobem bardziej specjalistycznych produktów zajmuje się np. Elmex oraz Oral-B. Poznajmy ich historie.
Bodaj największym podmiotem jest marka Colgate, a właściwie przedsiębiorstwo Colgate-Palmolive. To międzynarodowy koncern pochodzenia amerykańskiego, który skupia pod swoim parasolem kilkanaście innych marek. W tym tak znane, jak środki czystości Ajax, mydła Palmolive czy markę innej pasty – Elmex. Historia firmy bierze początek w Nowym Jorku, gdzie przedsiębiorca William Colgate w 1806 r. otworzył swój pierwszy sklep z artykułami czyszczącymi.
Przez wiele lat firma miała szeroki profil działalności. To zmieniło się w 1896 roku, kiedy potomkowie Colgate’a wprowadzili na rynek pierwszą pastę do zębów w składanej tubce. Równoległy rozwój produkcji mydła umożliwił prowadzenie badań nad udoskonaleniem produktu i zwiększenie skali aktywności biznesowej. Po niemal dwustu latach od założenia firmy, w 1989 roku wartość rocznej sprzedaży produktów przekroczyła imponującą kwotę 5 miliardów.
Pokrewna marka Elmex powstała znacznie wcześniej, bo cofnąć trzeba się aż do roku 1683 r. Wówczas powołano do życia w szwajcarskiej Bazylei aptekę, a z niej zrodziło się przedsiębiorstwo farmaceutyczne Gaba, istniejące zresztą do dziś. Było ono producentem przeciwpróchniczej pasty Elmex, ale tylko do 2003 roku, kiedy prawa do marki przejął koncern Colgate-Palmolive. Obecnie pod tą nazwą znaleźć można preparaty dla dzieci, pasty dostosowane do czyszczenia zębów wrażliwych i chroniące przed zniszczeniem szkliwa.
Inni potentaci na rynku past do zębów
Nie tylko Colgate ma ogromny zasięg sprzedaży w swojej branży. Największym konkurentem jest Blend-A-Med. To również część ogromnej machiny przemysłowej, znanej pod wspólną nazwą Procter & Gamble. Amerykańska grupa kapitałowa produkuje głównie kosmetyki i środki higieny osobistej. Historia marki sięga równie odległych czasów, co w przypadku Colgate. William Procter i James Gamble byli wspólnikami wytwarzającymi mydło. Pasty zaczęli wyrabiać w 1955 roku, jeszcze pod inną nazwą – Crest. Współcześnie Blend-A-Med ma rywala nawet wewnątrz własnej firmy. To powszechnie znana marka Oral-B, dla której pasty do zębów są uzupełnieniem oferty. Firma bowiem skupia się na produkowaniu szczoteczek, zwłaszcza elektrycznych.
Trzecim największym graczem na rynku jest Signal, który należy do Unilever – globalnego multiproducenta, także właściciela wielu popularnych marek produktów spożywczych, środków czystości lub środków do pielęgnacji ciała. Pasty do zębów Signal pochodzą zatem z tej samej rodziny co mydło Dove, herbata Lipton, płyn Domestos czy dezodorant Rexona. Jak zatem widać, na rynek past do zębów niezwykle trudno byłoby dziś wprowadzić nową markę uniwersalnego środka do czyszczenia jamy ustnej. Pozostaje korzystać z produktów sprawdzonych przez miliony pacjentów klinik dentystycznych na całym świecie.